اینفلوئنسر مارکتینگ

اینفلوئنسر مارکتینگ
اینفلوئنسر مارکتینگ روشی جدید و بسیار موثر در تبلیغات دیجیتال است. در این روش برندها با افراد تاثیرگذار یا صفحاتی که طرفداران زیادی در شبکههای اجتماعی دارند همکاری میکنند تا با استفاده از اعتبار نظرات آنها در نزد مخاطبانشان، محصول یا برند خود را تبلیغ کنند. بر اساس تحقیقات، کاربران شبکههای اجتماعی در صورت مواجه شدن با محتوای تبلیغاتی تأثیرگذار، پنج برابر بیشتر نسبت به خرید محصول یا خدمات تبلیغشده تمایل خواهند داشت. برای مثال، آمار نشان میدهد که در آمریکا 40 درصد افراد پس از مشاهدهی استفاده یک محصول توسط اینفلوئنسرها، آن را به صورت آنلاین تهیه کردهاند. در ایران هم با توجه به محبوبیت زیاد شبکهی اجتماعی اینستاگرام (رتبهی هفتم در جهان)، بسیاری از برندها از اینفلوئنسر مارکتینگ برای ساختن آگاهی از برند یا فروش محصولات خود استفاده میکنند.
اینفلوئنسر کیست؟
اینفلوئنسر به افراد تاثیرگذار یا مشهوری گفته میشود که مخاطبان بسیاری در شبکههای اجتماعی دارند که مدام آنها را دنبال میکنند و از نظراتشان تأثیر میگیرند. اینفلوئنسرها ممکن است در جهان واقعی مشهور و محبوب باشند (مثلاً ورزشکاران و بازیگران)، یا این که مخاطبان خود را تماماً از طریق تولید محتوا در شبکههای اجتماعی به دست آورده باشند. در حوزهی تبلیغات اینفلوئنسرها به چند دسته تقسیم میشوند که به شرح زیر است:
-
سلبریتیها (افراد مشهور)
این افراد شهرت خود را به خاطر حرفهای که در جهان واقعی دارند به دست آوردهاند. بعضی از این افراد ممکن است در شبکههای اجتماعی هم در حوزه خاصی تولید محتوا کنند، برای مثال ورزشکاران. معمولا طیف مخاطبان این افراد گسترده و متنوع است و همکاری اینفلوئنسری با آنها در کمپینهای برند آگاهی یا تبلیغ محصولات عمومی مناسب است.
-
واینرها
واینر به کسانی گفته میشود که در شبکههای اجتماعی ویدیوهای سرگرمکننده منتشر میکنند. این افراد به نوعی کمدین یا بازیگران دنیای مجازی به حساب میآیند. معمولا مخاطبان این افراد علاقهی زیادی به آنها دارند و پای صحبتهایشان مینشینند، بنابراین آنها میتوانند پیام برند را به طور کامل به گوش مخاطبان خود برسانند و علاقمند های این نفرات اعتماد بیشتری به صحبت هاشون دارند.
-
بلاگرها
بلاگرها معمولا بیشتر دست به تولید محتوای متنی در حوزههای خاص میزنند و مخاطبانشان از آنها انتظار نقد و بررسی تخصصی دارند. برای مثال بلاگرهای حوزهی سفر و گردشگری به شهرها و مناطق توریستی سر میزنند و نظر و تجربیاتشان را با مخاطبانشان به اشتراک میگذارند. بلاگرها به خوبی میتوانند در کمپینهای اینفلوئنسرمارکتینگ در مورد ویژگیهای خاص و روش استفاده از محصولات توضیح بدهند و مزایا و معایب آن را بگویند.
-
میکرو اینفلوئنسرها
این افراد اینفلوئنسرهایی هستند که حدود 5 تا 50 هزار فالوور دارند و در یک حوزهی خاص، علاقهی مشخص و یا بازار کوچک دست به تولید و انتشار محتوا میزنند. به دلیل این که جامعه مخاطبان میکرو اینفلوئنسرها کوچکتر و تخصصیتر است، معمولا ارتباط نزدیکتری با فالوورهایشان دارند و تاثیرگذاری نظرشان بر آنها بیشتر است.
مراحل اجرای کمپینهای اینفلوئنسر مارکتینگ
- تعیین هدف ( جذب فالوور یا فروش )
- تعیین هدف مخاطبان
- تعیین بودجه برای این تبلیغات
- انتخاب اینفلوئنسرهای مناسب
- اجرای کمپین
- گزارشگیری
انتخاب اینفلوئنسرهای مناسب و مذاکره با آنها دربارهی قیمت و نحوهی اجرای کمپین کاری تخصصی و گاه دشوار است. به همین دلیل برای صرفهجویی در زمان و هزینه بهتر است این فرایند را از طریق آژانسهای تبلیغاتی اجرا کرد.
دیدگاهتان را بنویسید